Son yıllarda okullarda artan akran zorbalığının nedenleri arasında öğrenciler arasında yaşanan yanlış anlaşılma ve iletişimsizlik sorunları başta geliyor.
EĞİTİM SERVİSİ – Akranlar arasında iletişimi güçlendirmek ve diyalog kültürünü yerleştirmek amacıyla geliştirilen “Akran Arabuluculuğu” projesi bu bağlamda çok önemli. MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü’ne bağlı okullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlere yönelik “Akran Arabuluculuğu” konusunda uzaktan hizmet içi eğitim yapıldı.
Dokuz Eylül Üniversitesi’nden Prof. Dr. Abbas Türnüklü tarafından gerçekleştirilen eğitimde, katılımcılara arabuluculuk konusunda genel bilgi paylaşımında bulunuldu. Sunumu yapılan konu başlıklarında akran arabuluculuğu ile ilgili şu değerlendirmeler öne çıkıyor:
■ Akran arabuluculuk bir “diplomasi eğitimidir”. Öğrencilere “masada” ortak sorunlarını ve anlaşmazlıklarını, yüz yüze müzakere ederek yönetmeleri sağlanmaktadır.
■ Birbirleriyle anlaşmazlık yaşayan öğrencilerin, yine aynı yaşta akran arabuluculuk (diplomasi) eğitimi almış bir arkadaşlarının kolaylaştırıcılığında ve liderliğinde ortak sorunlarını ve anlaşmazlıklarını, konuşmaları, müzakere etmeleri ve tartışmaları hedeflenmektedir.
Fırsata dönüşüyor
■ Öğrenciler arası anlaşmazlıklar; akran görüşleriyle belirlenen, arabulucu öğrencilerin kolaylaştırıcılığında, öğrencilerin birbirleriyle yapıcı ve barışçıl diyalog kurarak yönetebilecekleri ve müzakere becerilerini geliştirecekleri birer fırsat ve araç haline getirilmektedir.
■ Öğrenciler, okul ortamında her gün yaşadıkları basit anlaşmazlıklar üzerinden, yüz-yüze müzakere, diyalog, empati, dinleme, kendini ifade etme, duygularını ifade etme, öfke yönetimi, sorun çözme, barıştırma, arabuluculuk vb. beceriler uygulamalı olarak geliştirilerek geleceğe hazırlanmaktadır.
■ Akran arabuluculuk ve barış yapıcılık bir iyilik projesidir. Arabulucu öğrenciler, araları bozulmuş, kalpleri kırılmış, anlaşmazlık yaşayan, birbirini incitmiş arkadaşlarını barıştırarak hem iyilik yapmaktadırlar hem de insanlığa katkı vermektedir. Bizler öğrencilerimizi iyi bir insan ve iyilik yapan bir insan olarak yaşama hazırlamaktayız.