Eğitim için en çok tercih edilen ülkeler, vize şartlarına sıkı kurallar getirdi, bazıları verilen öğrenci vizesi oranını düşürdü. Göçmen sorununa işaret eden uzmanlar, ülkelerin demografik yapı ve iş gücünü korumak için bu kararları aldığını belirtti…
OZAN ÖMER KADÜKER – Yurt dışı eğitim için en çok tercih edilen ülkeler, art arda vize şartlarını zorlaştırmaya başladı. Kanada, önümüzdeki 3 yıl boyunca öğrenci vizesi verme oranlarını yüzde 35 oranında düşüreceğini açıklamıştı. Avustralya da öğrenci sayılarını azaltmak için vize şartlarını son 7 ayda ikinci kez sıkılaştırdı. Yine Amerika, Hollanda, İrlanda gibi birçok ülkede de vize konusunda zorluk yaşanıyor.
Eğitimcilere göre ülkeler, ciddi gelirler elde etmesine rağmen eğitimin yurt dışında yaşama yolu olarak kullanılması, yabancı öğrencilerin ülkelerde demografik yapı ve iş gücü piyasasını bozması, konut krizine neden olması gibi farklı nedenlerle öğrencilerin sayısını azaltmaya çalışıyor.
‘GİTME AMAÇLARI FARKLI’
30 yıldır yurt dışı eğitim danışmanlığı yapan Ömür Yeğinsu, özellikle son yıllarda dünya çapında birçok öğrencinin vize problemi yaşadığını belirterek “Avrupa, bir süredir kapılarını kapatmaya başladı. Vize verirken çok titiz davranılıyor. Kişinin meslek sahibi olması bile etki etmiyor. 2 haftalık dil okulu için dahi sorun çıkarılabiliyor. Bu durumun yaşanmasında eğitimi köprü olarak kullanan ama aslında yurt dışında yaşamak isteyenler de etkili. Amacı eğitim olanlar büyük zarar görüyor” dedi.
Başvuruların eksiksiz ve erken tarihte yapılması gerektiğini aktaran Yeğinsu, lise eğitiminde ise büyük bir zorluk yaşanmadığını aktardı.
TÜRKİYE’Yİ ETKİLER Mİ?
Ülkelerin ‘gerçek öğrencileri’ almaya çalıştığını kaydeden CDS Yurtdışı Eğitim ve Danışmanlık Şirketi’nden Çağlayan Özer ise “Kanada öğrenci sayısını 550 binden 360 bine düşürüyor. Buradaki asıl amaç Hindistan, Çin gibi ülkeler. Çünkü 250 bini bu ülkelerden gidiyordu. Kanada’daki demografik yapıyı olumsuz etkilemeye başlamıştı. Bu durum Türk öğrencileri olumsuz etkilemeyecek. Hatta Çin’den gelecek öğrencileri azalttığı için Türkiye’ye yönelecekler” dedi.
Özer, Türkiye’de turistik vizelerde sorun olmasına karşılık eğitim için kuralına uygun başvuranların sorun yaşamadığını, özellikle iyi üniversitelere gideceklerin kolayca vize alacağını aktardı.
AKADEMİSYENLER DE GİDEMİYOR
Akademisyenler de vize konusunda sorunlar yaşıyor. Vize alamadığını belirten Doç. Dr. Bahar Muratoğlu, Twitter hesabından yaptığı paylaşımda “Bir akademisyen olarak Erasmus ders verme hareketliliği için Portekiz’e yaptığım vize başvurusu, resmi belgelerim tam olmasına rağmen reddedildi. Aynı üniversiteye geçen yıl gidip gelmiş olmama rağmen. AB projesi için vize verilmiyorsa neye veriliyor?” ifadelerini kullandı.
YENİ MÜFREDAT TASLAĞINA 67 BİN 284 GÖRÜŞ GELDİ
ANKARA/MİLLİYET- Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) 26 Nisan-10 Mayıs tarihleri arasında kamuoyunun görüşüne sunduğu “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” yeni müfredat taslağına 67 bin 284 görüş ve öneri bildirildi. Taslak 1 milyon 662 bin 780 kez de indirildi.
Yeni müfredat taslağıyla ilgili bildirilen görüş ve öneriler MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nca değerlendirilecek. Bu süreçlerin tamamlanmasının ardından son şekline ulaşacak yeni müfredat, 2024-2025 eğitim öğretim yılından itibaren kademeli olarak okul öncesi, ilkokul birinci sınıf, ortaokul beşinci sınıf ve lise dokuzuncu sınıflarda uygulanmaya başlanacak.